Onsdag dag



Graviditeten

- Vilka var dina favoritkläder: Mina baggyjeans och linne
- Vad var din/dina favoriträtter: Ingen speciell faktiskt.
- Vad var dina/din favoritdryck: Citronvatten
- Var det någon favoriträtt som ändrades: Nej, inte det.
- Vad var du mest sugen på: Mat överhuvudtaget. =)
- Hade du halsbränna: Ja, lite. Fick tillbaka magkatarren i slutet av graviditeten.
- Hade du foglossning: Nej, hade turen att slippa.
- Hade du sammandragningar: Lite grann, men inte mycket alls.
- Mådde du illa: Ja, speciellt i början innan jag visste att jag var gravid.
- Vilken sovställning var bäst: På sidan med täcket ihopknölat mellan knäna.

- När var din BF dag: 4 februari örst, men blev sen flyttad till den 26 februari.
- Gick du över tiden: Nej, Nova kom den 16:e.
- Hur mycket gick du upp i vikt: 24 kg
- Hade du mycket vätska i kroppen: Nja, sådär.
- Hur var ditt psyke: Helt uppochnervänt.
- Gnällde/klagade du: Det gjorde jag säkert, mest över ryggontet.
- Vad trodde du det var för kön: Jag trodde det var en flicka ända från början.
- Visste du vad det var för kön: Nej, det gjorde vi inte.
- Hur låg ditt SF mått: Det låg lite under det normala.
- Var du rädd för något: Att det skulle vara något fel på bäbisen.
- Hur ville du att din förlossning skulle se ut: Jag ville verkligen föda, men eftersom hon hade fastnat i säte (med rumpan neråt) gjorde jag ett planerat kejsarsnitt
- Hur ser du på graviditeten idag: Jag önskar att jag tagit vara med på tiden när jag var gravid, för det är det bästa och underbaraste jag gjort. Men pga olika andledningar njöt jag inte så som jag borde ha gjort. Längtar verkligen till nästa graviditet!

 

Förlossningen
Eftersom jag gjorde kejsarsnitt har jag tagit bort en massa punkter. Hela listan kan ni hitta på Saras blogg.

- När började din förlossning: Den 16 februari
- När åkte du/ni in till förlossningen: Vi skulle vara inne på förlossningen kl 07.00 på morgonen.
- Varför: JVi hade ett planerat kejsarsnitt.
- Vem/vilka åkte du in med: Jag åkte in med Nicke.
- Fick du/ni åka hem igen: Nej.
- Vilket sjukhus skedde förlossningen på: Umeå universitetssjukhus.
- Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen: Jag fick göra ultraljud, duscha, och lite undersökningar och förberedelser inför snittet.
- Vilka/vilken var med under förlossningen: Jag och Nicke. Plus typ 10 st sjukhuspersonal.
- Tog du nått smärtstillande: Japp, fick ryggbedövning.
- Grät du: Oja. Började lite smått under snittet, sen när hon väl var ute sprutade tårarna.
- Vad tyckte du var jobbigast: Väntan. Vi låg på förlossningen ca 1½ timme innan jag blev körd till operationssalen.
- Var du rädd för något: Att nåt skulle gå fel, eller att det skulle vara nåt allvarligt fel på lillan när hon kom ut. Jag gick igenom alla möjliga händelser i huvudet innan.
- Hur lång tid tog det: Själva snittet tog bara några minuter, det som tog tid var att bli ihopsydd efteråt. Men alltsomallt en timme kanske. Har lite dålig tidsuppfattning från då.
-Hur ser du på förlossningen idag: Jag tycker att det verkligen var tråkigt att jag inte kunde genomgå en vaginal förlossning. Jag hade verkligen sett fram emot det. Sen var det synd att jag fick sådana problem med snittet efteråt, det vägrade läka och sprack upp hela tiden. Det som egentligen ska ta 2 veckor tog flera månader.

Barnet


- Vad blev det för kön: Världens finaste flicka som heter Nova
- Hur mycket vägde barnet: Hon vägde 3175 gram, helt perfekt! Dock gick hon ner rätt mycket första dygnet, men det vände snabbt.
- Hur lång var barnet: 48 cm
- Vad var huvudomfången: 35 cm
- Hur mådde barnet: Hon mådde superbra, hon var helt perfekt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0